Każdy człowiek winien mieć w sobie muzykę

Emil Jaques - Dalcroze

Rytmika to jedna z metod wychowania muzycznego. Generalną jej zasadą jest to, iż praktyka powinna poprzedzać teorię. Idąc tym tokiem myślenia, dzieci przede wszystkim przeżywają i doświadczają całym ciałem skomplikowane nawet zagadnienia muzyczne, w ten sposób zwracając uwagę na niuanse muzyczne.

Głównym celem zajęć rytmiki z dziećmi jest rozwijanie wrażliwości muzycznej w całym organizmie, tworzenie poczucia porządku i równowagi po obudzeniu wszystkich możliwości motorycznych oraz rozwijanie wyobraźni.

Udział w zajęciach gwarantuje wszechstronny rozwój wielu różnych umiejętności i dyspozycji, nie tylko muzycznych, takich jak:

  • słuch muzyczny
  • pamięć
  • umiejętność szybkiej analizy i syntezy
  • poczucie rytmu i metrum
  • poczucie czasu
  • uwagę i umiejętność jej koncentracji
  • szybkość reakcji
  • podzielność uwagi
  • niezależność ruchów i ich synchronizację
  • orientację i wyobraźnię ruchowo-przestrzenną
  • wrażliwość emocjonalną.

Zajęcia przepełnione są zabawami  muzyczno-ruchowymi z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych z instrumentarium Carla Orffa, rekwizytami (piłki, szarfy, chusty, tuby itp.), a przede wszystkim, wszechogarniającą muzyką płynącą z instrumentu.  Podstawową formą umuzykalniania dzieci w wieku przedszkolnym jest piosenka, która pojawia się na każdych zajęciach. Ona też stanowi punkt wyjścia do realizacji zagadnień muzycznych.